04 Kov Vengiančių lankyti mokyklą vaikų problemos ir poreikiai
Vengiančių lankyti mokyklą vaikų problemos ir poreikiai
Remigijus Civinskas, Vita Levickaitė, Ilona Tamutienė
Asociacija Naujos Jungtys
Leidykla Garnelis, 2006 m.
Vaikų vengimas lankyti mokyklą yra aktualus ir tapęs socialine problema ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Praktinio šios problemos sprendimo paieškos yra tiesiogiai susijusios su Europos Sąjungos struktūrinių fondų finansuojamu projektu „Prevencinių mechanizmų, mažinančių moksleivių „iškritimą“ iš bendrojo lavinimo švietimo sistemos, kūrimas ir testavimas“(BPD2004-ESF- 2.4.0-01-04/0070), kurį 2005-2008 m. įgyvendino asociacija „Naujos Jungtys“ drauge su partneriais – Vytauto Didžiojo universitetu, Elektrėnų sav. švietimo paslaugų centru, Trakų r. policijos komisariatu ir Kauno m. jaunimo organizacijų sąjunga „Apskritas stalas“.
Šioje monografijoje siekiama suprasti, kodėl vaikai vengia lankyti mokyklą. Atsakymų ieškoma tiek teoriniame, tiek empiriniame lygmenyje. Ypač svarbu ir nauja, kad vengimo lankyti mokyklą priežasčių analizė šiame darbe yra sukonstruota remiantis vaikų išsakytomis problemomis ir poreikiais. Kadangi vaikystės sociologijos diskursas Lietuvoje nėra išplėtotas, neabejojame, kad monografijos turinys sulauks diskusijų. Autorių nuomone, jos išties būtinos. Vaikų patirtis, su kuria susidurta atliekant empirinį tyrimą, parodė problemos gilumą, suaugusiųjų ir vaiko konfliktą, kuris iš esmės nesprendžiamas arba sprendžiamas būdais, ignoruojančiais saugumo poreikius ir problemas, su kuriomis susiduria vaikai. Galime nematyti problemų, jeigu į jas nežiūrėsime. Galime sakyti, kad jų nėra, tačiau tai tebus skaudžios socialinės realybės dalis. Todėl monografijos autoriai kviečia atsisakyti išankstinio požiūrio, kad vaikai yra nepatikimi, neišmanantys, silpni ir neverti dėmesio. Kai kam tai padaryti bus išties sunku, bet yra būtina, antraip problemos sprendimas nepajudės iš vietos.