06 Gru Konkurso „Mokymasis, skatinantis pokyčius“ apdovanojimas APRICOT projektui
2022 m. lapkričio 18 d. Joniškyje vykusios Suaugusiųjų mokymosi savaitės sutiktuvių konferencijos metu Šiuolaikinių didaktikų centras buvo apdovanotas projektų konkurso „Mokymasis skatinantis pokyčius“ diplomu už kritinio mąstymo ugdymo sprendimus šiuolaikinei skaitmeninei kartai projekte „APRICOT – Mokomės būti ir (su)gyventi besikeičiančiame laike: dėmesingos tėvystės ugdymo programa“.
APRICOT – tai „Erasmus+“ programos lėšomis finansuotas projektas, įgyvendintas 2019–2022 m. Projektą įgyvendino Šiuolaikiniu didaktikų centras kartu su partneriais Planeta Ciencias (Ispanija), ItFeV – the Institute of Technology-oriented Women’s Education (Vokietija) ir Apricot Training Management (JK). Partnerystė radosi visiems partnerių atstovams susitikus Berlyne, kontaktiniame seminare. Iškart radome bendrą kalbą, nes turėjome labai panašios patirties ir bendrų interesų. Bendra patirtis apėmė kritinio mąstymo ir medijų raštingumo medžiagos, programų besimokantiems suaugusiems kūrimą ir įvairias kitas neformaliojo švietimo veiklas. O bendras interesas – parengti suaugusiųjų švietėjus padėti tėvams ir seneliams ugdyti savo vaikų medijų, ypatingai, skaitmeninių, raštingumą ir saugų jų naudojimą. Parengėme projektą, gavome finansavimą ir drauge dirbome 15 mėnesių.
APRICOT metodika buvo pagrįsta idėja, kad kritinio mąstymo įgūdžiai ir kritinis raštingumas gali būti „sukalibruoti“ taip, kad padėtų tėvams ir seneliams naviguoti skaitmeniniame pasaulyje, kuriame gyvename. Iš patirties ir atliktų tyrimų žinojome, kad daugeliui tėvų ir senelių trūksta kritinio mąstymo įgūdžių priimant sprendimus dėl internetinės informacijos tikslumo, todėl jie negali tinkamai patarti ar apsaugoti vaikų, kai šie susiduria su manipuliavimu ar patiki klaidinga informacija. Žinoma, būtų galima šio klausimo sprendimą palikti mokyklai ir mokytojams, tačiau būtent artimieji, šeimos nariai geriausiai pažįsta savo vaikus, yra už juos atsakingi ir gali jiems padėti. Mes taip pat turėjome ir kitą tikslą – parengti tokią medžiagą ir pasiūlyti tokius įrankius, kad jie taptų ne tik mokymo(si), bet ir tarpusavio bendravimo, prasmingų santykių kūrimo priemone.
APRICOT projekto metu parengėme 3 intelektinius produktus:
- Mokymo programą bei medžiagą SUAUGUSIŲJŲ ŠVIETĖJAMS, dirbantiems su tėvais (seneliais).
- Metodiką ir medžiagą TĖVAMS (ir seneliams), mokymuisi kartu su vaikais (anūkais) namuose
- APRICOT istorijų rinkinį – suaugusiųjų švietėjų ir tėvų (senelių) pasakojimus, „liudijimus“ apie programos ir/ar metodikos išbandymo patirtis.
Pirmasis produktas buvo parengtas ir ištestuotas su suaugusiųjų švietėjais, dirbančiais su įvairiomis tėvų ir senelių auditorijomis – mokyklų tėvų bendruomenėmis, suaugusiųjų mokyklų lankytojais, skirtingos etninės kilmės, kultūrinės patirties, socialinio-ekonominio statuso.
Antrasis produktas buvo parengtas ir ištestuotas su tėvais ir seneliais, kurie savo ruožtu jiems pasiūlytą medžiagą išbandė su savo vaikais ir anūkais.
Ir galiausiai, abi šios grupės – suaugusiųjų švietėjai ir tėvai, pasidalijo savo atradimais, sėkmės istorijomis, kurios nugulė į trečiąjį intelektinį produktą.
Dalijamės šiomis istorijomis, kaip įrodymu, kad:
- mus nuolat moko kasdieniai įvykiai, tik reikia mokėti į juos pažvelgti kritiškai: Paauglio mamos pasakojimas apie medijų iššūkius – kaip susivokti patiems, kad galima būtų padėti savo vaikui; https://www.youtube.com/watch?v=nplrvHxpVTk&t=317s
- visada yra vietos netikėtumui, bei atradimo nuostabai: Mokytoja apie šiuolaikinio skaitmeninio pasaulio iššūkius – kaip žinoti, kad tikrai žinai? kaip padėti tėvams geriau padėti suprasti vaikus: https://www.youtube.com/watch?v=Pru1Nqgk7PY&t=6s
- galima rasti sprendimus, net ir atrodytų beviltiškiausioje situacijoje: Mamos pasakojimas apie aplinkos ir medijų poveikį vaikui – kaip ištrūkti iš aplinkos primetamo įvaizdžio gniaužtų: https://www.youtube.com/watch?v=X9VJw8N4vXU&t=14s
Tikime, kad šie pokyčiai gali įkvėpti ir kitus!