Projekto Nr. BPD-ESF-2.4.0-03-05/0078
Projekto trukmė: 2006 m. gegužė–2008 m.balandis.
Projekto rėmėjas: projektą remia Lietuvos vyriausybė. Projektą iš dalies finansuoja Europos Sąjunga
Projekto vykdytojas: Lietuvos demokratiškumo ugdymo kolegija
Projekto partneriai:
Šiuolaikinių didaktikų centras
Vilniaus pedagoginis universitetas
Jungtinių Tautų Europos ekonomikos komisija (UNECE) yra patvirtinusi Švietimo darniam vystymuisi regioninę strategiją 2005–2014 metams, kurioje ypač akcentuojami pilietiškumo, socialinės atskirties mažinimo, etikos ugdymo ir kiti uždaviniai. Šių siekiamybių svarbą liudija faktas, jog 2005 metai paskelbti Europos pilietiškumo metais. Tačiau konferencijoje „Pilietiškumas ir švietimas Lietuvoje“ (Vilnius, 2005-03-31) buvo akcentuojama: viena vertus, Lietuvos jaunimas – tai socialinė grupė, geriausiai įsisąmoninusi demokratines teises ir principus, tačiau, antra vertus, tai pati pasyviausia visuomenės dalis, nenusiteikusi ginti demokratijos principų ar dėl jų kovoti. Tokios asmenybės struktūroje akivaizdžiai stokojama darnios pilietinės pozicijos, nes pareigų įsisąmoninimas ženkliai atsilieka nuo teisių žinojimo, atsakomybę nustelbia elgesio laisvė. Šią prieštarą paaiškina situacija, kad nors Švietimo reformos dokumentuose didelis dėmesys skiriamas mokinių dorinių vertybių ugdymui (tai ypač privalu klasės vadovui), tačiau auklėjimo misija dėl specialių metodų trūkumo ir mokytojų atitinkamos kompetencijos stygiaus daugiau deklaruojama negu realiai įgyvendinama. Tokio savieigai palikto auklėjimo pasekmės šiandien yra akivaizdžios: stropesni mokiniai išmano pilietiškumo, demokratinių ir kitų vertybių apibrėžimus, tačiau jos netampa jų asmenybės savastimi; dauguma ugdytinių žino jų teises, bet pamiršta pareigas; didėja „iškritimas“ iš mokyklos; auga mokinių savivalė, jaunėja nusikaltėlių amžius, pirmaujame Europoje savižudybių skaičiumi. Jausdami chronišką diskomfortą mokykloje, išgyvendami dažnas komunikavimo bei ugdymo(si) problemas, nesuvokdami savo gyvenimo tikslo ir prasmės, dalis mokinių praranda mokymosi motyvaciją, įsigali abejingumo ir pasyvumo nuotaikos. Tikėtina, kad tokios situacijos formavimąsi didele dalimi lemia tai, jog ugdymo procese per mažai dėmesio skiriama tikslingam auklėjimui, mokymosi motyvų plėtrai ir tikslų įsisąmoninimui.
Projektas skatina atkreipti valdžios ir visuomenės dėmesį į jaunimą kaip ypatingų poreikių turinčią piliečių grupę, kurios demokratiškumas, dora ir gebėjimas spręsti savo problemas gali ir turi būti ugdomas inovatyviais tikslingo auklėjimo metodais. Projekto siekiamybė – strateginiai ugdymo tikslai, nukreipti į pilietinimo, demokratinių vertybių ir dorinių idealų puoselėjimą, žmogiškosios būties prasmės įsisąmoninimą, amžiaus tarpsniams reikšmingų aktualijų nagrinėjimą.
Efektyvinti pilietiškumo ir kitų demokratinių vertybių ugdymą bendrojo lavinimo mokykloje.
Projekto tikslinė grupė – tai mokytojai-klasių vadovai, įsisavinantys inovatyvią metodiką, kuri suteiks metodologinį pagrindą ir metodines gaires tolesniems kūrybiniams ieškojimams, profesinės kompetencijos plėtrai.
Netiesioginė tikslinė grupė – mokiniai. Kiekvienas mokymuose dalyvavęs mokytojas-klasės vadovas dirba vidutiniškai su 15 ugdytinių, tad projekto idėjos pasiekė net 4500 mokinių.
Lietuvoje nėra paskelbta klasės vadovo auklėjamojo darbo modernios koncepcijos bei metodikų. Todėl projekto ekspertai parengė inovatyvią tikslingo auklėjimo metodika, paremta visaapimančio ugdymo, aprėpiančio pažintinę, motorinę, jausminę ir dorinę asmenybės puses, koncepcija. Metodika skirta bendrojo lavinimo mokyklos mokinių asmenybės vertybinių orientacijų puoselėjimui, grindžiant šį procesą žmogaus estetinio poreikio ir meno poveikio fenomenu bei Grožio ir Gėrio sąveika, kuri modeliuojama inovatyvių Asmeninės prasmės ir Emocinio imitavimo metodų pagalba. Šių metodų pagalba menas auklėjimo procese tampa mokinių jausmus inspiruojančiu ir jų mąstymą provokuojančiu veiksniu.
Metodika yra išleista atskiru leidiniu „Gėrio ir Grožio link: klasės auklėtojo knyga“ su muzikos ir dailės pavyzdžiais, pateiktais prieduose CD formatu.
2007 m. rugsėjo-gruodžio mėn. dešimtyje Lietuvos apskričių buvo organizuoti mokytojų-klasės vadovų mokymai pagal projekto ekspertų parengtą inovatyvią auklėjimo metodiką. Iš 329 mokymų dalyvių buvo atrinkta 10 geriausiai įsisavinusių medžiagą mokytojų, kurie buvo papildomai mokomi tapti lektoriais ir vykdyti metodikos sklaidą Lietuvos regionuose.
Konferencija – svarbiausias projekto viešinimo ir sklaidos etapas. Konferencijos metu šalies mokytojams ir specialistams (socialiniams darbuotojams, psichologams) buvo pristatyta inovatyvi metodika, naujas leidinys „Gėrio ir Grožio link“, jo meniniai priedai ir kiti projekto produktai. Diskutuota inovatyvios metodikos taikymo, plėtotės, integravimo kitose ugdymo srityse galimybių klausimais.
Piličiauskas, Albertas, Navickienė, Lolita, Navickas, Albertas ir Karalienė, Solėja (2007). Gėrio ir grožio link: Pilietiškumo ir demokratinių vertybių ugdymas taikant inovatyvius metodus. Klasės auklėtojo knyga. Vilnius: Ciklonas.
Leidinyje pristatoma inovatyvi tikslingo auklėjimo metodika, paremta visaapimančio ugdymo koncepcija – mokant auklėti, o auklėjant – mokyti. Metodika skirta bendrojo lavinimo mokyklos mokinių asmenybės vertybinių orientacijų puoselėjimui, grindžiant šį procesą žmogaus estetinio poreikio ir meno poveikio fenomenu bei Grožio ir Gėrio sąveika, kuri modeliuojama inovatyvių Asmeninės prasmės ir Emocinio imitavimo metodų pagalba. Menas auklėjimo procese tampa mokinių jausmus inspiruojančiu ir jų mąstymą provokuojančiu veiksniu.
Leidinyje pateikti konkrečių temų aprašai, kuriuose dorovinio turinio aktualijos analizuojamos diskusijų forma įtraukiant specialiai tam tikslui sukurtus dailės, muzikos, grožinės literatūros kūrinius. Asmeninės prasmės ir Emocinio imitavimo metodai dailės, muzikos ar poezijos kūrinius „paverčia“ asmeninių ir socialinių aktualijų reflektoriais, atspindinčiais ir provokuojančiais mokinius išsakyti savo vidinius potyrius iš anksto pasirinktos dorinės temos nagrinėjimo kontekste (pvz., ,,Ką reiškia būti Lietuvos piliečiu?”, ,,Ar aš galiu padėti narkotikus vartojančiam draugui?” ir kt.).
Leidinys skirtas pirmiausia bendrojo lavinimo mokyklos klasės auklėtojui, siekiančiam ugdyti šeimos, pilietiškumo, demokratines vertybes, bet taip pat gali praturtinti etikos, dailės, muzikos, literatūros mokytojų pamokas. Inovatyvi tikslingo auklėjimo metodika gali būti taikoma ir socialinių pedagogų, psichologų, dienos centrų socialinių darbuotojų, meno terapeutų darbe, ugdant rizikos grupės vaikus, delinkventiškus paauglius ar priklausomybių turinčius asmenis.
Siekiant užtikrinti kokybišką svetainės veikimą, naudojami slapukai (cookies). Tęsdami naršymą, jūs sutinkate su jų įrašymų jūsų įrenginyje. Daugiau »
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.