2024 m. veiklos ataskaita

Viešoji įstaiga „Šiuolaikinių didaktikų centras“ įsteigta 1999 m. gruodžio 3 d. Atviros Lietuvos fondo ir Vilniaus pedagoginio universiteto iniciatyva.

Nuo 2011 m. vienintele įstaigos dalininke yra Daiva Penkauskienė.

2020 m. spalio 30 d. Šiuolaikinių didaktikų centrui suteiktas Nevyriausybinės organizacijos statusas.

Veiklos misija, tikslai, uždaviniai

Šiuolaikinių didaktikų centro misija – inicijuoti ir įgyvendinti strateginius švietimo kaitos projektus bei programas, prisidėsiančius prie šalies švietimo kokybės gerinimo, nuolat stebint, tiriant ir nagrinėjant bendrą švietimo padėtį, atsižvelgiant į Lietuvos ugdymo institucijų bei suaugusiųjų besimokančiųjų poreikius bei galimybes.

 

Tikslai:

  • Ugdyti švietėjų norą ir gebėjimą nuolat tobulinti savo profesinę veiklą ir aktyviai dalyvauti Lietuvos švietimo kaitoje.
  • Prisidėti prie Visą gyvenimą trunkančio mokymosi memorandumo nuostatų įgyvendinimo dirbant su įvairiomis suaugusiųjų grupėmis.
  • Prisidėti prie Darnaus vystymosi tikslų įgyvendinimo teikiant konsultacinę ir ekspertinę pagalbą partnerėms šalims, šviečiant ir informuojant visuomenę apie plėtros ir darnaus vystymosi procesus.

 

Uždaviniai:

  • Inicijuoti ir įgyvendinti inovatyvius švietimo projektus.
  • Vykdyti pedagogų ir kitų suaugusiųjų grupių profesinį tobulinimą.
  • Konsultuoti pedagogus, mokyklas, savivaldybių, valstybines, nevyriausybines, verslo organizacijas švietimo klausimais Lietuvoje ir kitose šalyse.
  • Teikti ekspertines paslaugas atliekant tyrimus, rengiant strateginius švietimo dokumentus ir modelius, dalyvaujant ekspertinėse grupėse.
  • Vykdyti gerosios patirties sklaidą dalyvaujant ir organizuojant nacionalines bei tarptautines konferencijas, seminarus, diskusijas, pažintinius vizitus, rengiant ir skelbiant metodinius mokomuosius leidinius.

ĮGYVENDINTOS VEIKLOS

PROJEKTAI

Projektas „COMPASS – Gairės mokinių kompetencijų vertinimui

Nr. 2023-1-LT01-KA220-SCH-000156521

Trukmė – 2023 m. rugsėjo 4 d.–2025 m. lapkričio 3 d.

Bendrai finansuojama ES programos „Erasmus+“

Vykdytojas – Šiuolaikinių didaktikų centras

Partneriai: Mokyklų tobulinimo centras (Lietuva), Rumunijos kritinio mąstymo skaitymo ir rašymo asociacija (Rumunija), INNOLINE Oy (Suomija)

 

Projektu siekiama padėti mokytojams, mokyklų vadovams ir kitiems švietimo specialistams ugdyti ir vertinti mokinių kompetencijas, užtikrinant visų ir kiekvieno mokinio pažangą bei sėkmę ir skatinant įtraukų ugdymą. Tikslo siekiama sukuriant universalų kompetencijų vertinimo modelį ir išbandant jį su įvairiais mokiniais klasės / dalyko bei mokyklos lygmeniu.

  • 2024 m. parengti pirmieji intelektiniai produktai – „Kompendiumas. Mokslinės literatūros apie kompetencijų ugdymą ir vertinimą sąvadas“ ir  „Kompetencijų ugdymo ir vertinimo politika ir praktika bendrojo ugdymo mokyklose apžvalga. Suomijos, Lietuvos ir Rumunijos atvejai“. Pradėtas rengti kompetencijų ugdymo ir vertinimo modelis.
  • 2024 m. rugsėjo 5–7 d. Kluž-Napokoje (Rumunija) prasidėjo 64 akad. val. projekto mentorių mokymai. Patyrę pedagogai iš Lietuvos, Suomijos ir Rumunijos susitiko pasidalyti gerąja kompetencijų ugdymo ir vertinimo patirtimi ir pasiruošti įtraukti bei padėti savo šalių mokyklų mokytojams taikyti COMPASS bendrųjų kompetencijų ugdymo ir vertinimo modelį. Mokymai bus tęsiami nuotoliu iki 2025 m. kovo mėn.
  • Parengus mentorių mokymo programą ir medžiagą, 2024 m. balandį startavo nacionaliniai mentorių mokymai, kurių metu pilotuojamas kompetencijų vertinimo modelis 5-iose Lietuvos mokyklose: Vilnius Antakalnio progimnazijoje, Kauno J. Dobkevičiaus progimnazijoje, Kauno Panemunės pradinėje mokykloje, Prienų r. Stakliškių gimnazijoje ir bendruomeninėje „Tėkmės“ mokykloje.

 

Projektas „MIND – Kritinio mąstymo teorija suaugusiųjų mokymosi praktikoje: įkvėpimas veikti kritiškai“

Nr. 2023-1-LT01-KA220-ADU-000153426

Trukmė – 2023 gruodžio 31 d.–2025 gruodžio 30 d.

Bendrai finansuojama ES programos „Erasmus+“

Koordinatorius – Lietuvos suaugusiųjų švietimo asociacija

Partneriai: Šiuolaikinių didaktikų centras, Švietimo plėtotės centras (Latvija), Latvijos suaugusiųjų švietimo asociacija (Latvija), Suaugusiųjų švietimo centras DANTE (Kroatija), Atvirasis universitetas LIBAR (Kroatija), Bukarešto ekonomikos studijų universitetas (Rumunija), Asociacija EGOMUNDI (Rumunija)

 

Projektu siekiama tobulinti suaugusiųjų švietėjų kompetencijas ugdant besimokančių suaugusiųjų kritinio mąstymo įgūdžius tam, kad jie galėtų taikyti kritinį mąstymą kasdieniame, profesiniame ir bendruomeniniame gyvenime, prasmingai prisidėti prie savo, kitų bei visuotinės gerovės.

  • 2024 m. sausio 23–24 d. įvyko pirmasis projekto partnerių susitikimas Vilniuje.
  • Atlikta mokslinių straipsnių apie kritinio mąstymo ugdymą neformaliajame suaugusiųjų švietime analizė.
  • Atliktas kokybinis tyrimas (švietimo ekspertų interviu) apie kritinio mąstymo svarbą suaugusiųjų gyvenime ir švietime.
  • Remiantis gauta informacija, parengtas universalus MIND modelis, skirtas mokytojams, lektoriams ir programų rengėjams, kurie nori ugdyti bei tobulinti besimokančiųjų kritinio mąstymo įgūdžius.
  • Parengta kritinio mąstymo ugdymo programa ir metodinių priemonių rinkinys suaugusiųjų švietėjams, dirbantiems neformaliojo švietimo srityje.
  • 2024 m. lapkričio 4–6 d. Rijekoje (Kroatija) vyko tarptautiniai 35 akad. val. programos taikymo mokymai suaugusiųjų švietėjams.
  • 2024 m. lapkričio 18 d. suaugusiųjų mokymosi savaitės „Nustebink save mąstymu“ metu Šiuolaikinių didaktikų centras kartu su Lietuvos suaugusiųjų švietimo asociacija vedė nuotolinį seminarą „Kiek manyje yra kritinio mąstymo?“, kurio metu pristatė MIND projektą ir kritinio mąstymo aktualumą suaugusiųjų švietimo politikoje (100 dalyvių).

 

Projektas „EcoSocialAgency – Suaugusiųjų švietėjų parama ekosocialinei veikmei“

Nr. 2023-2-FI01-KA210-ADU-000179217

Trukmė: 2024 m. vasario 1 d.–2025 m. sausio 31 d.

Bendrai finansuojama ES programos „Erasmus+“

Vykdytojas – studijų centras KSL (Suomija)

Partneriai: Šiuolaikinių didaktikų centras (Lietuva), mokymosi visą gyvenimą centras „Símenntun“ (Islandija)

 

Projektu siekiama padėti suaugusiųjų švietėjams ir besimokantiesiems tapti eko-socialiniais „agentais“, gilinant suaugusiųjų švietėjų žinias ir įgūdžius eko-socialinio tvarumo ir švietimo srityse.

  • 2024 m. vasario 29–kovo 1 d. įvyko parterių susitikimas Helsinkyje (Suomija), kurio metu buvo apibrėžta konceptuali eko-socialinio tvarumo ir švietimo samprata, pagrindinės sąvokos ir projekto tikslai.
  • Siekiant sužinoti, kaip geriausiai integruoti ekologinio ir socialinio tvarumo temas į suaugusiųjų švietimą bei norint suprasti suaugusiųjų švietėjų bei besimokančiųjų poreikius bei iššūkius, 2024 m. balandžio–gegužės mėn. buvo atliktas tyrimas (suaugusiųjų švietėjų interviu) ir suaugusiųjų besimokančiųjų focus grupių diskusijos.
  • 2024 m. gegužės 27–28 d. įvyko parterių susitikimas Borgarnes (Islandija), kurio metu partneriai apibendrino tyrimo rezultatus ir jais remdamiesi rengė mokymų suaugusiųjų švietėjams apie eko-socialinį tvarumą programą.
  • 2024 m. lapkričio 21 d. organizuotas nacionalinis seminaras suaugusiųjų švietėjams „Eko-socialinis veikimas ir kritinis mąstymas“ (12 dalyvių).
  • 2024 m. lapkričio 25–26 d. projekto partneriai susitiko Vilniuje ir apibendrino nacionalinių mokymų rezultatus: trijose šalyse surengti praktiniai seminarai buvo sėkmingai įgyvendinti ir praplėtė dalyvių supratimą apie eko-socialinį tvarumą, kartu išryškindami jo sudėtingumą. Suaugusiųjų švietėjai pasisėmė idėjų, kaip skatinti tvarią praktiką savo profesiniame ir asmeniniame gyvenime. Seminarai taip pat atskleidė, kad norint suaugusiųjų švietime nagrinėti sudėtingus tvarumo iššūkius, reikalingas nuolatinis mokymasis, bendradarbiavimas bei atvirumas naujovėms.
KVALIFIKACIJOS TOBULINIMAS

Nuo 2008 m. Šiuolaikinių didaktikų centras yra akredituotas suaugusiųjų švietimo centras. Akreditacijos pažymėjimo Nr. IVP-12 (2020 m. lapkričio 4 d. LR ŠMSM ministro įsakymas Nr. V-1686).

 

2024 Šiuolaikinių didaktikų centras organizavo pedagoginės, psichologinės, švietimo lyderystės, kritinio mąstymo ugdymo, skaitymo motyvacijos ir gebėjimų skatinimo, įtraukiojo ugdymo, nacionalinio saugumo, ugdymo karjerai, skaitmeninių įgūdžių tobulinimo tematikos mokymus. Įgyvendintos 13 skirtingų pavadinimų kvalifikacijos tobulinimo programos. Iš viso įvyko 17 kvalifikacijos tobulinimo renginių, kuriuose dalyvavo 1028 dalyvių.

 

  • Įgyvendintas 180 akad. val. trukmės Pedagoginių-psichologinių žinių kursas, skirtas asmenims, besirengiantiems dirbti ir dirbantiems profesijos mokytoju, neformaliojo vaikų švietimo mokytoju, karjeros konsultantu ir neturintiems pedagogo kvalifikacijos. Mokymai vykdomi pagal Pedagoginių-psichologinių žinių kurso programą patvirtintą 2017 m. birželio 28 d. LR Švietimo ir mokslo ministro įsakymu Nr. V-534.
  • 2024 m. Šiuolaikinių didaktikų centras dalyvavo Lietuvos tūkstantmečio mokyklų programoje ir įgyvendino šias programas: „Spotiself: Ugdymo karjerai programa“ (40 akad. val.) – Palangos, Švenčionėlių ir Anykščių r. savivaldybėse; „Kritinio mąstymo ugdymas skaitant ir rašant“ (40 akad. val.) – Plungės r. savivaldybėje; „Skaitymo motyvacijos ir gebėjimų skatinimo metodai“ ir jų taikymas ugdymo procese (40 akad. val.) – Palangos savivaldybėje.
  • Pagal sutartį su Nacionaline švietimo agentūra organizuoti 56 akad. val. mokymai pagal nacionalinę programą „Nacionalinis saugumas ir krašto gynyba. Pilietiškumo nuostatų stiprinimas ugdyme“.
  • 2024 m. lapkričio 4–6 d. Rijekoje (Kroatija) įvykdyti tarptautiniai 35 akad. val. suaugusiųjų švietėjų mokymai „Kritinio mąstymo ugdymas neformaliajame švietime“.
  • Parengta kritinio mąstymo ugdymo programa ir metodinių priemonių rinkinys suaugusiųjų švietėjams, dirbantiems neformaliojo švietimo srityje.
EKSPERTINĖ, TIRIAMOJI VEIKLA

Nuotolinio, mišriojo ir hibridinio ugdymo Prototipų sukūrimas ir skaitmeninimas

Pagal sutartį su Nacionaline švietimo agentūra, įgyvendinant projektą „Skaitmeninė švietimo transformacija (EdTech)“, Šiuolaikinių didaktikų centro ir Mokyklų tobulinimo centro suburta ekspertų grupė parengė ir dalyvavo skaitmeninant nuotolinio, mišriojo ir hibridinio ugdymo Prototipus. Parengtas skaitmeninis nuotolinio, mišriojo ir hibridinio mokymo(si) veiklų planavimo įrankis Plan@. Jame pateikiama Prototipų didaktinis pagrindimas, rekomendacijos ir  metodinė medžiaga mokytojui bei mokomoji medžiaga mokiniams, ugdomųjų veiklų pavyzdžiai mokantis nuotoliniu, mišriuoju ir hibridiniu būdais.

 

MIND modelis

Parengtas universalus MIND modelis „Kritinio mąstymo ugdymo modeliavimas neformaliajame suaugusiųjų švietime”, skirtas mokytojams, lektoriams ir programų rengėjams, kurie nori ugdyti bei tobulinti besimokančių kritinio mąstymo įgūdžius.

 

Tarptautinio švietimo informacijos tinklo EURYDICE duomenų atnaujinimas

Pagal sutartį su Nacionaline švietimo agentūra Šiuolaikinių didaktikų centro ekspertai 2024 m. atnaujino Europos Komisijos programos Erasmus+ švietimo informacijos tinklo EURYDICE svetainėje skelbiamą informaciją apie Lietuvos švietimo sistemą, teikė duomenis EURYDICE leidiniui apie akademinį personalą aukštajame moksle.

 

Tyrimai

  • Atliktas suaugusiųjų švietėjų ir besimokančiųjų tyrimas „Eko-socialinio švietimo situacija ir galimybės“, siekiant sužinoti, kaip geriausiai integruoti ekologinio ir socialinio tvarumo temas į suaugusiųjų švietimą.
  • Atlikta mokinių kompetencijų ugdymo ir vertinimo Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose analizė: kaip buvo kuriamas kompetencijomis praturtintas ugdymo turinys, kokias mokinių kompetencijas siekiama ugdyti, su kokiais iššūkiais susiduriama kompetencijų ugdymo ir vertinimo praktikoje.
  • Atlikta mokslinės literatūros apie kompetencijų ugdymą ir vertinimą analizė.
  • Atlikta mokslinių straipsnių apie kritinio mąstymo ugdymą neformaliajame suaugusiųjų švietime analizė tarptautiniu ir nacionaliniu  mastu.
  • Atliktas  kokybinis tyrimas (švietimo ekspertų interviu) apie kritinio mąstymo svarbą suaugusiųjų gyvenime ir švietime.

 

Konsultacijos

Teiktos konsultacijos naujų švietimo iniciatyvų, projektų, programų rengimo, švietimo ir privataus sektoriaus bendradarbiavimo ir kt. klausimais.

GEROSIOS PATIRTIES SKLAIDA

Gerosios patirties seminarai

  • 2024 m. spalio 16 d. Nacionalinės švietimo agentūros organizuotame seminare pristatyta Šiuolaikinių didaktikų centro ir Mokyklų tobulinimo centro ekspertų parengtų nuotolinio, mišriojo ir hibridinio mokymo(si) pamokų (veiklų) prototipų teorinė dalis ir praktiniai pavyzdžiai.
  • 2024 m. lapkričio 18 d. suaugusiųjų mokymosi savaitės „Nustebink save mąstymu“ metu Šiuolaikinių didaktikų centras kartu su Lietuvos suaugusiųjų švietimo asociacija vedė nuotolinį seminarą „Kiek manyje yra kritinio mąstymo?“, kurio metu pristatė MIND projektą ir kritinio mąstymo aktualumą suaugusiųjų švietimo politikoje.
  • 2024 m. lapkričio 21 d. organizuotas projekto „EcoSocialAgency – Suaugusiųjų švietėjų parama eko-socialinei veikmei“ gerosios patirties sklaidos seminaras suaugusiųjų švietėjams „Eko-socialinis veikimas ir kritinis mąstymas“.

 

Skaityti 6 pranešimai tarptautinėse konferencijose ir nacionaliniuose renginiuose:

  • 2024 m. vasario 8 d. ŠDC ekspertės Juditos Kasperiūnienės nuotolinio, mišriojo ir hibridinio mokymo(si) pamokų (veiklų) prototipų pristatymas tarptautinėje švietimo inovacijų ir skaitmeninės švietimo transformacijos konferencijoje „EdTech Week Lithuania 2024“, kurią organizavo EdTech Lithuania,  Nacionalinės švietimo agentūros EdTech centras, ir Kauno technologijos universitetas.
  • 2024 m. birželio 25 d. Daivos Penkauskienės ir Virgitos Valiūnaitės pranešimas „The importance and relevance of eco-social issues in adult education“ ERUA (Europos reformų universitetų aljansas) ketvirtajame metiniame aukščiausiojo lygio susitikime, vykusiame Mykolo Romerio universitete.
  • 2024 m. birželio 27 d. Daivos Penkauskienės plenarinis pranešimas „Concept and Context of Critical Thinking in Higher Education“ tarptautinėje konferencijoje „Nurturing Critical Minds: Interdisciplinary Perspectives in Education and the Workforce“, organizuotoje Vilniaus universiteto ir Vakarų Makedonijos universiteto (Graikija).
  • 2024 m. rugpjūčio 28 d. Daivos Penkauskienės ir Eglės Pranckūnienės pranešimas „Representation of Individual and Collective Agency in the Life Narratives of Educational Reformers: the Case of Lithuania“ EERA  (Europos švietimo tyrimų asociacija) konferencijoje „Education in an Age of Uncertainty: Memory and Hope for the Future”, Niosija (Kipras).
  • 2024 m. rugsėjo 24 d.  Daivos Penkauskienės ir Eglės Pranckūnienės  pranešimas „State, ideology, and school policy“ tarptautinėje mokslinėje-praktinėje konferencijoje „Overcoming Authoritarian Patterns in School Education: Pedagogical Attitudes, Communicative Practices, Emotional Regimes“, kuri vyko Vilniuje, Europos humanitariniame universitete.
  • 2024 m. spalio 23 d.  Virgitos Valiūnaitės pranešimas „5 praktiniai patarimai Erasmus+ KA220 bendradarbiavimo partnerysčių projektų įgyvendinimui“ Švietimo mainų paramos fondo KA220 projektų renginyje.
LEIDINIAI

Šiuolaikinių didaktikų centro ekspertai dalyvavo rengiant, verčiant, redaguojant šiuos leidinius:

  • Girdzijauskienė, R., Nilivaara, P., Penkauskienė, D. (2024). Kompendiumas. Mokslinės literatūros apie kompetencijų ugdymą ir vertinimą sąvadas. Projektas COMPASS.
  • Pranckūnienė, E., Nilivaara, P., Vacaretu, A., Kovacs, M. (2024). Kompetencijų ugdymo ir vertinimo politika ir praktika bendrojo ugdymo mokyklose apžvalga. Suomijos, Lietuvos ir Rumunijos atvejai. Projektas COMPASS.
  • Penkauskienė, D., Katana, P., Marjanušić, A., Verse, I., Kalniņa, S., Mihăilă, R., ir Stăiculescu, C. (2024). Kritinis mąstymas suaugusiųjų švietime. Idėjų kompendiumas. Projektas MIND.
  • Bėkšta, A., Lukošūnienė, V., Pilate, S., Muraškovska, I., Pascu, G., Dumitru, D., Čop, S., ir Rosandić, I. (2024).  Suaugusiųjų švietimo programų ir dokumentų analizės ataskaita. Projektas MIND.
  • Bėkšta, A., Lukošūnienė, V., Penkauskienė, D., Valiūnaitė, V., Kalniņa, S., Vērse, I., Pīlāte, S., Muraškovska, I., Dumitru, D., Richiteanu-Nastase, R., Pascu, G., Stancu, E., Katana, P., Marjanušić, A., Martinović, J., ir Rosandić, I. (2024). MIND modelis: kritinio mąstymo ugdymo modeliavimas neformaliajame suaugusiųjų švietime. Projektas MIND.
  • Penkauskienė, D., Dumitru, D. E., Kalniņa, S., Marjanušić, A., Mataija, I., ir Richiteanu-Nastase, R. (2024). MIND programa: suaugusiųjų švietėjams kritinio mąstymo ugdymui neformaliajame suaugusiųjų švietime. Projektas MIND.
  • Pilate, S., Muraškova, I., Bėkšta, A., Lukošūnienė, V., Rosandic, I., Pascu, G. ir Stancu, E. (2004). Metodinių priemonių rinkinys. Kritinio mąstymo ugdymo metodai neformaliam mokymuisi. Projektas MIND.
  • Plan@. Nuotolinio, mišriojo ir hibridinio mokymo(si) prototipai. (2004). [Skaitmeninė mokymo priemonė].
BENDRADARBIAVIMAS

Įgyvendinant bendras veiklas 2024 m. bendradarbiauta su vaikų menine studija „Diemedis“, Vilniaus universitetu, Mykolo Romerio universitetu, VšĮ „Mokyklų tobulinimo centras“, UAB „Karjeros kelias“, UAB „Wedev.lt“, Lietuvos suaugusiųjų švietimo asociacija, Lietuvos skautija, neformaliojo ugdymo institucijomis, bendrojo lavinimo mokyklomis ir pedagogų kvalifikacijos tobulinimą vykdančios institucijomis.

NARYSTĖ

Šiuolaikinių didaktikų centras yra šių organizacijų kolektyvinis narys:

  • Lietuvos suaugusiųjų švietimo asociacija
  • Lietuvos nevyriausybinių vystomojo švietimo ir bendradarbiavimo organizacijų tinklas (LITDEA)
  • Lietuvos švietimo centrų darbuotojų asociacija
  • Tarptautinis kritinio mąstymo konsorciumas

 

Šiuolaikinių didaktikų centro direktorė Daiva Penkauskienė atstovauja centrą šiose organizacijose:

  • Lietuvos edukacinių tyrimų asociacija (LETA)
  • Skaitymo ir kultūrinio raštingumo asociacija
  • Tarptautinė raštingumo asociacija (ILA)
FINANSAVIMAS

Šiuolaikinių didaktikų centras nėra finansuojamas iš valstybės biudžeto.

2024 m. 78 proc. pajamų gauta už mokymų, konsultavimo ir ekspertavimo paslaugas, 22 proc. – ES parama projektų vykdymui.

Siekiant užtikrinti kokybišką svetainės veikimą, naudojami slapukai (cookies). Tęsdami naršymą, jūs sutinkate su jų įrašymų jūsų įrenginyje. Daugiau »

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close